Podpora startupov na Slovensku.

Autor: Ľuboš Majer | 30.10.2015 o 13:24 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  203x

Koľko peňazí miniete za päť dní? Sto eur? Päťsto? Desaťtisíc? Áno, za päť dní sa dá minúť ľubovoľná čiastka, pokiaľ máte na čo.

Pokiaľ je to hodné sumy, ktorú míňate, dobre pre vás. Ale čo ak míňame nehorázne  veľa za veci, ktoré sme mohli kupovať lacnejšie, alebo sme ich dokonca nemuseli kupovať vôbec. Verejnosť pred niekoľkými dňami pomerne vlažne prijala informáciu o tom, že štátna agentúra Slovak Business Agency organizuje konferenciu na podporu startupov za takmer jeden a pol milióna eur. Za takúto sumu by ste viac ako šesťsto krát obišli autom okolo Zeme.

Startupy sú úžasná vec. Dovolím si tvrdiť, že sa môžu stať hnacím motorom biznisu na najbližšie obdobie. Najlepšia podpora pre startupy na Slovensku je podľa očakávania v Bratislave. Vzniklo tu pomerne mnoho coworkingových priestorov, konajú sa rozličné eventy, je tu dosah na kvalitných mentorov a konzultantov. Našťastie, aj iné mestá sa snažia startupy podporovať. Najintenzívnejšie asi Žilina, Košice a Banská Bystrica. Táto podpora je však zatiaľ postavená na nadšencoch, ktorí sa pokúšajú v týchto mestách vybudovať ekosystém, v ktorom sa startupom bude dariť.

Takáto podpora nie je o tom, že minieme jeden a pol milióna eur na konferenciu, kam pozveme ľudí zo Sillicon Valley. Startupy musíme podporovať od ich vzniku. Od myšlienky, cez overenia nápadu na trhu až k samotnej realizácii a získaniu zákazníkov. Je to dlhá cesta a nie vždy prinesie očakávaný úspech. V Žiline sa napríklad snažia podporiť takéto projekty na podujatí Startup Weekend. Je to veľmi jednoduché. Prídete s nápadom, odprezentujete ho, vytvoríte tím a máte 54 hodín na prácu na vašom nápade. Veľa z tímov sa pravdaže po skončení podujatia rozpadne, ale veľa z týchto mladých a šikovných ľudí chce okamžite realizovať ďalší nápad, alebo sa pridať k už existujúcemu startupu.

Áno, aj organizácia žilinského Startup Weekendu stojí peniaze. Musíte zabezpečiť stravu, kvalitných mentorov, priestory, marketing a množstvo iných vecí. Všetko niečo stojí a štát takéto aktivity nepodporuje. Našťastie mestá a samosprávne kraje áno. Je to vždy o veľkej snahe nájsť sponzorov,  a tak pokryť náklady na podujatie, ktoré dáva príležitosť šikovným ľuďom realizovať svoje vízie. Takéto podujatia sú postavené na dobrovoľníctve a prostriedky tu získané sa investujú do podpory komunity. Práve tu vidím úlohu štátu. Podporovať komunity startupistov od lokálnej úrovne a pomáhať pri tvorbe vhodných podmienok pre rozvoj startupov, ktoré budú úspešné doma aj vo svete.

Je zarážajúce, že štát, miesto toho, aby podporoval podnikateľské prostredie v regiónoch, vyhodí do vetra cez Slovak Business Agency takmer jeden a pol milióna eur na to, aby spropagoval malé množstvo slovenských startupov pred ľuďmi zo Sillicon Valley. Táto suma by pokryla náklady na podporu ekosystému startupov na niekoľko rokov.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.


Už ste čítali?